Mała forma – wielki efekt, czyli kilka słów o wizytówce

Mała forma – wielki efekt, czyli kilka słów o wizytówce

Wizytówka – mały “kartonik” z danymi. Czy jest w ogóle o czym pisać? Czy wizytówka to na tyle ważny element identyfikacji wizualnej, by zagłębiać się w jej design? Myślę, że tak.
Począwszy od technicznych aspektów, aż po jej ciekawe zastosowania i kreatywne wykorzystanie.

Jeśli masz chwilę to przeczytaj czy wizytówka jest Ci potrzebna, co na niej powinno się znaleźć, jaką może spełniać rolę (poza tą oczywistą, czyli przekazaniem do nas kontaktu) oraz zobacz kilka inspiracji jak sprawić, by klient chciał wizytówkę posiadać 🙂

Czy wizytówka jest mi potrzebna?
To zależy od tego, w jakiej branży działasz i w jakiej formie głównie kontaktujesz się ze swoimi klientami. Jeśli masz kontakt z klientami bezpośrednio i obracasz się wśród klientów osobiście to jak najbardziej Ci się ona przyda.

Ja na początku swojej działalności bez większego zastanowienia wydrukowałam nakład pięknie przygotowanych wizytówek z uszlachetnieniem, wydałam na druk około 100 zł  netto – bo projekt rzecz jasna wykonałam sama. Było to 2 lata temu i do tej pory zdążyłam rozdać zaledwie kilka sztuk. Zatem mnie osobiście jako grafikowi, który większość klientów pozyskuje online oraz współpracuje też głównie online, wizytówka prawie w ogóle się nie przydała.
Natomiast fryzjer, kosmetyczka, dentysta, fizjoterapeuta czy prawnik  – to zdecydowanie profesje, w których wizytówka jest bardzo przydatnym i szybkim przekazaniem kontaktu do siebie.
Więc zanim zdecydujesz się na poniesienie kosztu projektu i druku wizytówek, zastanów się czy jest ona niezbędna w Twoim biznesie.

Jakie są wymiary wizytówek?
Do najbardziej popularnych wymiarów wizytówek, pasujących do każdego portfela czy wizytownika należą 90×50 mm lub 85×55 mm – ten ostatni jest standardem europejskim. Coraz częściej jednak można pokusić się o bardziej nietypowe wymiary i kształty wizytówek, co tym samym daje ogromne możliwości, by się wyróżnić. Wizytówki kwadratowe, wizytówki metki lub w kształcie koła czy serca są też możliwe. Zapewne niesie to za sobą skutki finansowe, gdyż druk na różnego rodzaju papierach, dodatkowe uszlachetnienia, nietypowy kształt lub druk na nietypowym podłożu (np.: plastiku) jest kosztowniejszy niż w przypadku druku na tradycyjnym papierze o grubości zazwyczaj 300 – 350g.

Jaki papier wybrać?
Wiesz już, że powinien mieć on odpowiednią grubość najlepiej 300 – 350g, choć bywają też i grubsze.
Najbardziej popularny jest papier kredowy matowy i błyszczący.
Można również poszaleć i pokusić się o druk na papierze ozdobnym, np.: opalizującym lub posiadającym ozdobną fakturę. Szukaj w drukarniach takich opcji jak druk na papierze Rives Dot, Keaykolour lub Nautilus – papiery ozdobne w różnych odcieniach lub Stardream – papiery gładkie, dwustronnie metalizowane.
Jeszcze jedną ciekawą opcją wydruku są wizytówki Multiloft. Wizytówka drukowana w ten sposób jest nawet 3 razy grubsza, ponieważ na całość wizytówki składa się kilka warstw, z czego zewnętrzne warstwy to projekt wizytówki, środek zaś to wypełnienie w wybranym przez klienta kolorze.
A gdyby tak posunąć się o krok dalej? 

Czy tylko papier wchodzi w grę?
Drukując wizytówki nie musisz ograniczać się jedynie do papieru. Równie dobrze możesz zainwestować w nietypowe wizytówki drewniane, plastikowe lub metalowe.

Czym są uszlachetnienia?
Uszlachetnienia to specjalne techniki w druku, które znacznie poprawiają atrakcyjność projektu. Zaliczamy do nich m.in. złocenie, srebrzenie, lakier UV, folia soft skin lub soft touch (czyli folia o aksamitnym, “miękkim” wykończeniu).

Można np.: wybrać papier kredowy matowy i do niego uszlachetnienie w postaci folii soft skin oraz lakieru UV zastosowanego wybiórczo, na niektóre elementy – efekt będzie naprawdę super.
Natomiast prosty projekt z dodanymi elementami złoconymi nada wizytówce eleganckiego wyglądu.

Co powinno znaleźć się na wizytówce?
My tu gadu gadu o technicznych aspektach, a teraz pora przyjrzeć się temu, co na wizytówce znaleźć się powinno.
Otóż, wizytówka to nie tylko logo i dane firmy. Może tak oczywiście być, ale wcale nie musi. Wszystko zależy od tego, co potrzebujesz przekazać za jej pomocą.

To, co przeważnie umieszcza się na wizytówce to przede wszystkim:
– logo firmy lub nazwa firmy,
– imię i nazwisko – jeśli wizytówka jest imienna
– zajmowane stanowisko,
– dane kontaktowe: telefon, e-mali, adres strony internetowej
– adres firmy (na pewno się przyda, jeśli świadczysz usługi wymagające wizyty w siedzibie firmy)
– dane firmowe: NIP, REGON, KRS itp.

W jaki sposób mogę kreatywnie wykorzystać wizytówkę?
W obecnych czasach tę małą formę graficzną możesz wykorzystywać na różnorakie sposoby by zachęcić klientów do skorzystania z Twoich usług czy produktów.

Pomysły do wykorzystania od zaraz to:

– wizytówka jako nośnik informacji – za jej pośrednictwem informujesz czym zajmuje się firma, jakie usługi lub produkty oferuje. Pamiętaj, że wszystko powinno być graficznie spójne i czytelne. Wizytówka to nie miejsce na rozległą ofertę 😉

mały tip
– można też umieścić kod QR, który przeniesie klienta bezpośrednio do oferty na Twojej stronie www, jeśli oczywiście taką posiadasz.

– wizytówka jako terminarz –  zapewnia miejsce na wpisanie ważnych dat związanych z korzystaniem z Twoich usług, np.: szyjąc dla siebie suknię ślubną otrzymałam wizytówkę salonu sukien ślubnych, a na odwrocie miałam miejsce na wpisanie dat kolejnych przymiarek,

– wizytówka jako karta stałego klienta – umożliwia zbieranie naklejek czy pieczątek, które finalnie dadzą jakiś rabat, zachęcający do skorzystania z Twojej oferty,

– wizytówka jako mapa – jeśli świadczysz usługi wymagające dotarcia do Twojej siedziby, możesz na odwrocie umieścić mapkę dojazdu,

– wizytówka ze zdjęciem – w dzisiejszych czasach ludzie szukając usługi czy produktu, szukają przede wszystkim człowieka, który za nimi stoi, a nie logo czy nazwy firmy. Dlatego przeszukując inspiracje na projekty wizytówek, natrafiłam też na takie ze zdjęciem osoby, do której ona należy 🙂 

– wizytówka personalizowana – umożliwia zostawienie personalizowanej wiadomości do osoby, której wręczasz wizytówkę.

Wyobraźnia nie zna granic i na odwrocie wizytówki można umieścić w zasadzie wszystko.

A teraz zobacz jak kreatywnie niektórzy podchodzą do tematu wizytówek.
To i wiele więcej znajdziesz na cardobserver.com

Źródło: cardobserver.com Autor: Tanya Kozlova
Źródło: cardobserver.com Autor: Dan Jazzia
Źródło: cardobserver.com Autor: BitCookie
Źródło: cardobserver.com Autor: New Noise
Źródło: cardobserver.com Autor: Panos Nikolaou
Źródło: cardobserver.com Autor: b-type design
Źródło: cardobserver.com Autor: Macaroni Bros
Źródło: cardobserver.com Autor: Gary Chew
Źródło: cardobserver.com Autor: Anthony Cole
Źródło: cardobserver.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top