Kontakt z klientem cz. 1 - od pierwszego maila do wyceny

Dostajesz zapytanie na maila, messengera, telefoniczne, osobiście lub innym źródłem komunikacji. Pytanie zawiera opis problemu klienta, jakie usługi możesz zaoferować, by rozwiązać ten problem oraz ile one kosztują. Zanim jednak powiesz cenę, warto pamiętać o kilku aspektach, które ułatwią ci komunikację z klientem, wycenę oraz późniejsze etapy pracy, czyli projektowanie, etap poprawek, finalizację projektu oraz płatność.

Klient mnie znalazł. Co dalej?

1. Prowadź komunikację z klientem na 1, maksymalnie 2 kanałach.

U mnie to zazwyczaj mail i telefon. Mam wtedy pewność, że nic, co ustalam z klientem mi nie umknie, bo jest spisane. Jeśli kontakt jest telefoniczny to jest on zazwyczaj na etapie projektowania, a tematem rozmów są drobne poprawki do projektu. Wtedy wysłaną poprawkę zawsze zaczynam od sformułowania: Zgodnie z ustaleniami telefonicznymi, w których prosił Pan/Pani o … (tu wymieniam, co było przedmiotem rozmowy) przesyłam poprawiony projekt. 

2. Zadawaj klientowi jasne, sprecyzowane pytania.

 „Nie rzucaj” graficzną terminologią, bo przez to mogą wyniknąć nieporozumienia. Upewnij się, że to co mówisz jest zrozumiałe dla drugiej strony.

3. Pytaj, jeśli coś jest dla Ciebie niezrozumiałe.

 To działa w dwie strony – jeśli Ty czegoś nie rozumiesz to pytaj. 

4. Zapytaj o możliwie najwięcej szczegółów Twojego zlecenia.

Wyślij brief – czyli zestaw pytań, które pozwolą na dokładne zapoznanie się z zapotrzebowaniami klienta odnośnie zlecenia, np.:

 przedmiot zlecenia,
 charakterystyka firmy – czym się zajmuje, kim są odbiorcy,
– cel zlecenia – dlaczego klient potrzebuje tego projektu lub usługi i jakie to ma przynieść korzyści?
– przekaz – czyli najogólniej mówiąc, sprzedaż jakich usług lub produktów ma projekt wspierać lub symbolizować?
– grupa docelowa, do której będzie kierowany projekt – wiek, rodzaj wykonywanej pracy, miejsce zamieszkania, hobby itp.
– sugestie dotyczące kolorystyki lub wyglądu kreacji – czy klient ma jakieś pomysły lub wyobrażenia dotyczące wyglądu projektu?
– czas realizacji zlecenia
– budżet – czyli ile klient przeznacza na projekt (o tym, dlaczego warto pytać o budżet, fajnie opowiada Monika Loryńska w swoim wpisie „Dlaczego warto pytać klientów o budżet”? – rozterkistartuperki.pl)

Im więcej szczegółów, tym lepiej! Oczywiście pytania zależą od przedmiotu zlecenia.

5. Uprzedź, że w ciągu kilku dni (np. 3-5) przygotujesz wycenę projektu i prześlesz ją mailem.

Daj sobie czas na wycenę. Przygotuj ją rzetelnie. Dobrze, żeby była to oferta zawierająca przynajmniej dwie opcje cenowe – mniejszą i większą oraz co w tych opcjach może klient od nas uzyskać.

Więcej o wycenie pracy możesz znaleźć u Jacka Kłosińskiego – np.: w tym wpisie klosinski.net

6. Prześlij wycenę i poproś o informację zwrotną

To ważne, by klient dał znać czy ustalenia finansowe mu odpowiadają. Pozwoli Ci to na zaplanowanie pracy, która prawdopodobnie składa się jeszcze z działań dotyczących innych projektów. Będziesz wiedzieć, czy masz rezerwować czas dla tego klienta w swoim harmonogramie pracy czy też nie.

Podsumowując:

newsletter

Zapisz się, aby pobrać bezpłatny, przykładowy logo brief oraz być na bieżąco z tym, co dzieje się na blogu.

.

0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *