Idealne portfolio, czyli jak prezentować swoją twórczość

Idealne portfolio, czyli jak prezentować swoją twórczość

Ostatnio pracowałam nad swoim portfolio – w zasadzie cały czas nad nim pracuję, bo robię go zupełnie od nowa 🙂
Pomyślałam, że to bardzo dobra okazja, żeby podzielić się z Wami kilkoma przydatnymi informacjami na ten temat. Przejrzałam już naprawdę sporo różnych portfolio i stwierdzam, że są pewne rzeczy, których nie powinno tam zabraknąć.
Zatem zaczynamy.

Portfolio grafika to zebrane w jednym miejscu przykładowe prace, dzięki którym grafik prezentuje swoje umiejętności, styl, dokonania itp.

Można je prezentować w różnych miejscach i pod różną postacią, np.: teczki, z wydrukowanymi pracami, dokumentu .pdf, strony internetowej lub w mediach społecznościowych.

6 elementów, które powinny znaleźć się w portfolio.

1. Daj się poznać.

To bardzo ważne. Początkujący graficy w swoim portfolio skupiają się tylko na pokazaniu swojej twórczości. A uwierz mi, że równie ważne jest to, kto jest jej autorem.
Pokaż się i napisz kilka zdań o sobie. Potencjalny klient lubi wiedzieć, z kim ma do czynienia 🙂

2. Umieść tylko same perełki.

Grafiku! Umieść w portfolio projekty, z których jesteś naprawdę dumny. I nie chodzi o to, że nie możesz być dumny z każdej pracy, którą stworzysz. Życzę Ci jak najwięcej takich projektów. Tylko prawda jest taka, że klienci mają różne wymagania i po zderzeniu ich z twoją wizją projektu, efekt końcowy może być super dla klienta – bo tego właśnie oczekiwał, ale dla ciebie może nie być zadowalający.

3. Pokaż projekty z różnych kategorii.

Jeśli to oczywiście możliwe. Fajnie, aby w portfolio znajdowały się projekty prezentujące różne prace, z podziałem na kategorie, np.: 

  • grafika do druku: ulotki, plakaty, roll-upy itp.,
  • grafika do internetu: banery, strony www, e-booki, grafiki do social mediów oraz
  • identyfikacja wizualna: logo, wizytówki, papeteria firmowa itp.

4. Opisz projekt.

Jestem zdecydowanie zwolennikiem takiej formy przedstawienia projektu, czyli nie tylko w formie wizualizacji, do której za chwilkę dojdziemy, ale także opisowej. Oczywiście to nie muszą być długie opisy. Chodzi jedynie o przedstawienie, co było celem zlecenia – problem klienta, sposób, w jaki zmierzyłeś się z tym problemem oraz projekt finalny – czyli efekt rozwiązania tego problemu. 

5. Wykorzystuj wizualizacje.

Jak wcześniej wspomniałam są one bardzo wskazane w portfolio. Wizualizacje – jak sama nazwa wskazuje – wizualizują, czyli urzeczywistniają projekt. Pokazują, jak może on wyglądać już jako produkt fizyczny (np.: ulotka, wizytówka, książka, różnego rodzaju gadżety, ubrania itp.) lub elektroniczny (np.: aplikacje, strony www, grafiki do social mediów itp.). Z pomocą przychodzą tutaj mock-up’y (czyt. mokap), czyli gotowe makiety, na które “nakładamy” projekt. O mock-up’ach jeszcze kiedyś napiszę 🙂

6. Dodawaj opinie.

Nic bardziej nie umacnia twojego portfolio jak opinia zadowolonego klienta. Po zakończeniu prac nad zleceniem koniecznie proś o kilka słów oceny twojej pracy pod kątem projektu finalnego, jak i przebiegu samej współpracy. Taki feedback jest nie tylko istotny dla Ciebie, ale również dla przyszłych klientów, bo daje on dowód na to, że warto z Tobą nawiązać współpracę.

PODSUMOWUJĄC:

Z tymi elementami Wasze portfolio na pewno będą się świetnie prezentować i spełniać swoją funkcję.

To przykład z mojego portfolio:
https://solovestudio.pl/2020/06/logo-terapia-manualna-holistyczna-krzysztof-wojcik/

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top