Bez briefu ani rusz

Bez briefu ani rusz

Kilka razy w moich wpisach pojawiło się słowo brief. Zawsze też zaznaczam, że jest on bardzo istotnym fundamentem w pracy nad różnymi projektami.
I to prawda. Bez briefu ani rusz.
Ale co to dokładnie takiego? Co powinno się w nim znaleźć? Czy jest jeden uniwersalny wzór takiego dokumentu? I czy powinien on być zawsze w formie .pdf lub pliku tekstowego? O tym dzisiaj – zapraszam.

I żeby nie było – nie jestem jakimś wybitnym ekspertem, jeśli chodzi o brief. Do momentu, w którym jestem, dochodziłam metodą prób i błędów. Na początku mojej pracy w zawodzie grafika, sama wiele razy podejmowałam się pracy nad jakimś projektem, po pobieżnym zapoznaniu się z potrzebami klienta. Potem brakowało mi pewnych informacji. Więc dopytywałam. Jednak po jakimś czasie robił się całkiem niezły bałagan. To był oczywiście spory błąd, który kosztował mnie dużo więcej czasu niż założyłam, dużo więcej wysiłku niż to było zaplanowane i co za tym idzie, sporo więcej niepotrzebnego stresu. A można to wszystko zredukować do minimum dla dobra i komfortu zleceniodawcy i zleceniobiorcy, pod warunkiem, że:

1. brief jest prawidłowo skonstruowany,
2. brief zostanie rzetelnie wypełniony przez zleceniodawcę.

A teraz konkretnie:

Co to jest brief?

To krótki, zwięzły dokument, dostarczający informacje potrzebne w realizacji projektu, zlecenia. Zawiera najważniejsze dla zleceniobiorcy informacje o firmie oraz założenia dotyczące wyglądu i użyteczności projektu finalnego. Składa się on z pytań dotyczących zlecenia oraz rzetelnych odpowiedzi zleceniodawcy.

Czy jest jeden uniwersalny wzór takiego dokumentu?

Nie. W zależności od tego, co jest przedmiotem zlecenia, pytania w briefie będą się różnić. Jednak wstęp dla większości dokumentów tego typu raczej wygląda tak samo.

Czy powinien być on zawsze w formie pisemnej?

Nie. Może mieć też formę ustną. Decyzja należy do Ciebie. Ważne natomiast, żeby i klient i grafik wiedzieli, na co się umawiają. Żeby nie było sytuacji, w której klient mówi, że kompletnie nie to miał na myśli, że został źle zrozumiany lub w ogóle nie sugerował takich założeń. Z kolei grafik ma jasne wytyczne w jakim kierunku ma podążać.

Dlatego z mojego doświadczenia wiem, że forma pisemna jest wygodniejsza i bezpieczniejsza dla obu stron, bo:
1. informacje są w jednym miejscu – wszystko jasno i czytelnie,
2. założenia są zaakceptowane przez zleceniodawcę i zleceniobiorcę – obie strony wiedzą, na co się umawiają,
3. dobrze przygotowany i sumiennie wypełniony brief stanowi doskonały załącznik do umowy.

Co powinno się w nim znaleźć?

Dobry brief powinien zawierać charakterystykę firmy (nazwa, produkty, usługi, klienci, czyli grupa docelowa, konkurencja, obecna szata graficzna itp.) ogólne informacje dotyczące projektu (osoba kontaktowa, termin, budżet, gdzie będzie używany projekt itp.) oraz szczegółowe informacje dotyczące projektu finalnego (wygląd, stylistyka, kolor, typografia, elementy graficzne, przykłady, inspiracje itp.).
Wiem, że są klienci nie lubiący formalności, dlatego brief powinien dawać możliwość do wpisania samych ważnych dla projektu informacji. Czasami muszą to być pytania otwarte – nie ma innej opcji, ale w niektórych przypadkach można dać możliwość zaznaczenia odpowiedzi.
Generalnie ma być krótko, zwięźle, bez zbędnego wodolejstwa i ubierania słów w rozbudowane zdania.

Na koniec podam przykład – tak skonstruowany jest logo brief, czyli dokument, w którym zbieram informacje od klientów zamawiających u mnie logo.

Zatem:

1. Charakterystyka firmy:
a. nazwa firmy,
b. czym zajmuje się firma? jakiego rodzaju usługi lub produkty oferuje?
c. kto jest potencjalnym/idealnym odbiorcą produktów lub usług?
d. kim są konkurenci firmy?
e. jak wygląda obecna identyfikacja wizualna (jeśli istnieje)?
f. obecna strona internetowa.

2. Informacje ogólne dotyczące projektu:
a. przewidywany budżet,
b. oczekiwany termin realizacji projektu logo,
c. hasło firmowe lub slogan, jeśli ma znaleźć się w logo,
d. nazwa firmy, która ma być użyta w logo,
e. czy do logo ma być stworzona księga znaku?
f. gdzie będzie używane logo?

3. Informacje szczegółowe na temat wyglądu logo:
a. z czego ma się składać logo (sam napis, sam znak graficzny, czy może jedno i drugie)?
b. co powinno znaleźć się w znaku graficznym logo?
c. jaka ma być stylistyka znaku graficznego? (np.: minimalistyczna, prosta, mała ilość szczegółów itp.)
d. jaka ma być stylistyka napisu? (np.: prosta, geometryczna, elegancka, pismo ręczne itp.)
e. jaka ma być kolorystyka projektu (np.: ciemna, jasna, kolory firmowe itp.)
f. przykłady, inspiracje, inne.

Przykładowy logo brief w formie formularza .pdf gotowego do wypełnienia możesz pobrać tutaj – zapisując się na mój newsletter 🙂

Enjoy! 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top